カテゴリ:英語部
結果報告【英語部】2月~
第1回 Tateyama Winter Cup 英語ディベート大会online
2月2日(日)
結果:
予選を勝ち抜き決勝戦を藤島高校と行いました。
結果は惜しくもジャッジ投票2-3で敗れ、第2位に終わりました。
【英語部】結果報告【8月~12月】
8月18日(日)南関東ブロック大会
結果:第4位
9月22日(日)サマーカップ
結果:第2位
10月13日(日)メイクフレンズカップ
結果:優勝
※12月に岡山で開催される全国大会の出場権を得ました。
11月3日(日)いなほカップ(県大会)
結果:第3位
12月21日(土)・22日(日)全国高校生英語ディベート大会in岡山
結果:予選13位(決勝トーナメント進出ならず)
【英語部大会結果報告】Flower Cup 第2位(4月14日オンライン開催)
春の社会科見学~埼玉県吉見浄水場
4月2日(火)に、英語部の新2、3年生で吉見町にある埼玉県の吉見浄水場に見学に行きました。
目的は、今年のHEnDAアカデミックディベートの論題である原発廃止に関連して、浄水場に設置されているメガソーラーシステムを見学し、再生可能エネルギーについて学ぶことです。
浄水場の職員の方や県の担当の方々には、施設の見学だけでなく、詳しい説明や事前にお願いしてあった質問についての準備をしていただき大変お世話になりました。また、当日の質問にも丁寧にお答えいただき、発電のことだけでなく、浄水のしくみや、社会の仕組み、そして進路についてなど多くのことを学び、インターネットや書物でなく、直接お話を伺うことの醍醐味や重要性を再認識する機会にもなりました。改めてお礼申し上げます。
見学の後は近くのさくら堤で、ほころびかけた桜と満開の菜の花のもと、お花見をしながらの昼食会。各学年からの出し物もあり、春の楽しいひと時となりました。
来週は新入生の勧誘と、今年の論題での初戦となるフラワーカップ(オンラインで全国から39校参加)があります。
HPDU日本高校生パーラメンタリーディベート連盟杯報告
3月22日(金)から24日(日)に、代々木のオリンピック記念青少年総合センターにて行われた第13回日本高校生パーラメンタリーディベート連盟杯に出場しました。
この大会は即興型ディベートであるパーラメンタリーディベートの全国大会で、全国各地の強豪校が目標とする大会です。
大宮高校は2月初旬に行われた埼玉県予選で2位となって出場権を得て、2年生3名で代表チームを組み、他の部員も協力しながら練習試合や九州四国オープン大会に出場するなど準備を進めてきました。
大会当日は、1日目の予選4試合で3勝1敗で予選順位10位となり、2日目のトーナメント2(9位から16位)に進み、セミファイナリストとして表彰されました。
準備段階から大会にかけて、日本代表レベルの選手たちと試合をしたり、その試合を見学したり、ワークショップに参加したりと、非常に学びの多い大会となりました。
次のパーラメンタリーディベートの大会は6月の新緑杯です。
セミファイナル:1月に練習試合をした南山高等学校女子部チームと(右)
埼玉県予選に出場した2年生(下)
英語部結果報告(ウィンターカップ)
日時 令和6年2月10日(土)
会場 伊奈学園総合高等学校
結果 第2位、第9位
論題:Japan should ban elderly people at the age of 75 and above from driving a car.
日本は75歳以上の高齢者の自動車の運転を禁止すべきだ
主に1年生が中心となって他県からも強豪校が参加するウィンターカップ―
英語ディベート大会の中でも規模の大きい大会の1つとなっております。
4試合を行った結果、ジャッジの投票数で順位が決まるのですが、
大宮高校の結果は2位と9位でした。
2位のチームは1位のチームである川越女子と決勝戦を行いました。
残念ながら投票数1-4で負けてしまいましたが、準優勝という結果を残すことができました。
2023年度埼玉いなほカップ大会 第2位入賞
大会名 いなほカップ(埼玉県大会兼全国大会予選)
日時 令和5年10月29日(日)
順位 2位(大宮高校Aチーム)
論題 Resolved: That the Japanese government should legalize gestational surrogacy.
日本政府は,代理出産を合法化すべきである。是か非か。
大宮高校英語部では年間を通してアカデミックディベート(準備型政策ディベート)とパーラメンタリーディベート(即興型)に取り組んでいます。
いなほカップはアカデミックディベートの全国大会参加権をかけた重要な大会です。
今年も大変難しい論題でしたが、3月の論題発表以来、多くの練習試合やブロック大会を通して、論を深めて練習してきた成果を大いに発揮し、2位入賞となりました。
代理母というテーマを通して、出産や子供を持つことの意味、生命倫理、貧困問題などについて熟考すると同時に、批判的思考能力や、論理的表現、そしてもちろん英語の4技能が鍛えられただけでなく、部長副部長を中心に部員全員が一丸となって目標に向うという尊い経験が得られました。
保護者の方々をはじめ、ONLINEやブロック大会でご指導や応援をいただいた全国の皆様に感謝申し上げます。
いなほカップ予選第3試合(Bチーム否定側) いなほカップ決勝(Aチーム否定側)
10月8日(日)全国ブロック大会Make Friends Cup (中央大学にて) 3位と4位入賞
また、今回は力強い応援に回った1年生は、10月22日にさいたまスーパーアリーナで行われた国際交流フェスティバルにボランティアとして参加し、貴重な経験をさせていただきました。
なお、報告が大変遅れましたが、パーラメンタリーディベートにおいては、本年3月に代々木オリンピックセンターで行われましたHPDU(高校生パーラメンタリーディベート連盟)連盟杯(全国大会)にて、現3年生が過去最高の3位入賞を果たしました。
英語部ブログの移動について
過去のものは以下のリンクをご利用ください。
https://ohmiya-h.spec.ed.jp/setting/%E8%8B%B1%E8%AA%9E
今後はこの部活動日誌で更新をしていきます。
【英語部】全国大会の表彰をしていただきました。
昨年末にオンラインで行われた全国大会3位入賞の賞状とカップとメダルが届き、1月末に校長先生から表彰していただきました。後列の1年生も大会運営への協力でサポーター賞をいただきました。
目下コロナのため部活動はできませんが、3月の新人戦WINTER CUP(「国会議員のジェンダー・クオーター制導入」)やパーラメンタリーディベートの大会に向けて研鑽中です。
また、全国大会を終えての恒例の2年生によるエッセイを英語部の活動報告にあげましたので、ご覧ください。
Essays about the High School English Debate National Tournament written by the 2nd year members
**********
I love English debate.
When I entered Omiya High School, I just wanted to join some culture club, because I was not good at sports. During the trial period, I dropped in on the English club debate and was impressed by senior members’ speeches. How can I speak like that? I wanted to make such an awesome speech like them!I decided to join the English club on that day.
English debate was more attractive than I had expected. It was not just giving an opinion, but preparing relevant evidences for the arguments. Of course, it was not easy for me. However, we can help each other. English debate is not an individual game, but requires all members’ efforts and preparations for the match. I really appreciate tireless efforts of all the members including members who couldn’t participate in the match.
The biggest thing I learned from English debate was “the importance of multiple points of view”. When we prepared speeches, we had to compare many pieces of evidence and choose the most appropriate one for each argument. I think this is one of the most important skills which will be required in the contemporary IT society. Also, I learned that all issues have “positive” and “negative” aspects. If we don’t discuss both aspects sufficiently, we would make a wrong choice. It is important to check the opinions from minorities in order to make more comprehensive arguments.
Finally, I want to say thank you to all the members, and teachers who taught me English debate.
Minami
**********
Society is extremely complicated and there is no perfect answer. What I learned from doing debate is how to choose the better way about such a difficult matter.
In academic debate we make both arguments, the affirmative one and the negative one, which are opposite. Through this I realized the situations are completely different depending on the perspectives. For example, in this year’s motion, while the ban of gasoline cars will save the patients suffering from environmental pollutants, many workers will suffer from unemployment. So, in debate we discuss what should be protected and what should be sacrificed.
We must prove why our argument is superior to the opponent’s even if there's truth in it. Without the opposite argument we can’t compare the value, or consider the way to solve the possible problems. If we cannot see them, they cannot be solved. Through this debate process, I learned that not focusing on only one argument but considering the opposite one and trying to understand it is so important to choose the better way. On every occasion, we need to make a choice. I will always keep this in mind for my own sake and as a responsible youth who will make future society.
Lastly, I thank my teachers, teammates and club members to give me these wonderful experiences.
Yui
**********
I joined the English club for a simple reason that I like English. I had never had a debate before, and I was overwhelmed when I saw a debate match for the first time.
This year's debate topic was “That the Japanese Government should ban production and sales of fossil-fueled cars, including hybrid cars, by 2035.” The club activities were very hard for me. We had to look at a lot of different aspects of the topic. We also needed specialized knowledge. However, by working with my friends, I learned how fun it is to debate. What I found fun about debating was that practicing a lot allowed for deeper discussion. Also, debating was a great opportunity to make friends with high school students all over the country. I'm very lucky to have these opportunities.
Also, I am very grateful to be able to participate in the English debate tournament this year while the COVID19 is spreading and many club activities are not taking place.
Finally, I would like to thank our advisor teacher who has guided and supported us so many times sincerely and the first-year students who have helped us. Thank you very much!!
Yuki
**********
I’ve always thought that I have no aptitude for debating, especially for the role I was allocated in the national convention. So I tried hard and put all my energy into this role more than ever. At the national tournament, our team won the 3rd place and I received a speaker award. When my name was called, I was surprised. Actually, after the debates I regretted that I was overwhelmed by the opponent and couldn't speak well. I regretted my lack of confidence though I did everything I could in my own way. It couldn’t think of getting an award.
Though there were many tough things with this club activity, I think I was able to get through thanks to the support from the team members who gave me a lot of advice and thought together. I wish to thank them.
Narumi
**********
Through the national conference I learned continuing something is important.
Before this conference I sometimes felt I was alone because every member in my team was involved in preparing for their roles and I could not discuss my speeches. I even thought I would like to quit the club. I continued just because I thought it was my duty.
When I consider this choice now, I think it was a good choice because, as a result, I could find precious friends. I found they always comforted me when I had a hard time. If I had quit the English club, I would never have found that.
Therefore, I think it is important to continue even if that is hard because if you continue, you can surely find someone who helps you, and such friends will be a treasure for you!! Mai
**********
First of all, I want to appreciate the support of all the staff, great teachers, my family, and my lovely teammates. Without that, I couldn't have joined the national tournament. Especially I thank the staff and teachers for giving us a great opportunity in this year’s unexpected situation: the spread of the virus.
I learned many things through debate, but I want to write especially three things.
The first one is how to argue with other people. This is very important because each person is different as you know, and we need to cooperate with each other in society. Also, to argue is the best way to make better choices. In order to argue properly, it is important to express your thinking correctly and to listen to other people's ideas. In order to express your thinking correctly, you need to have a good argument and explain it showing evidence. And you need to imagine other people's feelings. Listening to other people's ideas carefully, you can broaden your insight and make debate more interesting.
The second one is how to cooperate with other people. In debate, to cooperate with your teammates is one of the most important things. Through the debate preparation, I clashed with my teammates many times, but in the end, we understood each other more. Just to relax and convey your true feelings is the best way to have good relationships, I think.
Lastly, the third one is the simplest: how to use English! Before I joined the club, I couldn't speak English at all. Debate made me speak out what I think in English and I think that's the best way. I could learn English with fun!
I want more people to know how interesting debate is, and to enjoy debate!
Therefore, I think it is important to continue something even if that is hard, because if I continue, I can surely find someone who helps me. And such friends will be treasure for me!!
Haruka
**********
There is a saying that life is a series of choices, and I believe it is true.
I think that the source of the driving force of human society is individual choices. For example, in this year’s debate, the choice of whether customers choose EVs or not influences the company’s strategy. Also, the government's choice of introducing renewable energy determines whether EVs are eco-friendly or not. Debates are also formed by various choices. For example, the choices of which arguments to use against the opponent's argument determines the direction of the subsequent debate. Even a small difference in choice can lead to victory or defeat.
I chose not to participate in the national championships as a debater, but chose to support the team. There were various background factors in this choice. This choice will try to make me regret for a while from now on, but I will never regret it. Regret comes only when one cannot concentrate on one's own thoughts, namely, when one cannot do one's best. I did my best. Since we are not gods, and this world is not a game, we cannot go back and choose again. Neither can we expect the outcome when we make our choices. It is therefore usually impossible to choose the best option. All we can do is do our best. In order to make the best of this experience, I want to do my best in my future choices, too.
Finally, I would like to express my greatest gratitude to those around me who respected my choice and those who supported us.
Kohei
【英語部】埼玉いなほカップ優勝!~全国大会へ~
11月1日(日)にOnlineにて、第15回埼玉いなほカップ高校生英語ディベート大会が実施されました。大宮高校英語部は2チームが出場して7年ぶりに県優勝を果たし、昨年に引き続き10回目の全国大会出場を決めました。
今年の論題は以下の通りです。
Resolved: That the Japanese Government should ban production and sales of fossil-fueled cars, including hybrid cars, by 2035.
日本政府は,(ハイブリッド車も含む)化石燃料車の製造と販売を2035年までに禁止すべきである。
地球温暖化やモビリティー革命といった、日本にとっても世界にとっても大きな関心事に深く関連したトピックです。3月の論題発表以来、コロナの中で試行錯誤しながら、リサーチや練習試合を重ねて準備したことの成果が発揮できたことを大変うれしく思います。日々変化する社会情勢を踏まえながら、英語力向上も含めて、全国大会に向けて準備を進めたいと考えています。
お世話になった先生方、OBの方々、大会役員やジャッジの方々、ありがとうございました。
春からずっとZoomを使って練習や試合をしてきました。対面での試合ができなかったのは残念ですが、大会ができたことに感謝しています。画面にはジャッジの先生が3人と、大宮高校生2名と相手校チーム1名が映っています。
大会はOnlineでも、チームは教室に集合して相談しながら試合を進めます。スピーカーはコンピューターの前に座ってスピーチをします。
決勝の試合は黒板に写して部員全員で応援しました。
画面のメインジャッジの先生から、優勝の発表があった直後の様子です。